10.00 uur Ds. H.P. Brendeke uit Putten

Collecten: 1 Paasattenties 2. Pastoraat; 3. Kerk

Paasattenties (1)

Kerk (3)

Er is zondagsschool en kindercrèche. Kinderen voor de zondagschool gaan voor de preek met de leiding naar het Kruispunt waar de ouders de kinderen na de dienst weer ophalen. Op deze zondag staat Mattheus 26:57-75 centraal met als thema: Ik ken die man niet.

Paasjubel Interkerkelijk Overleg IJsselstein (IKO)
Eerste Paasdag 31 maart is er dit jaar weer een Paasjubel georganiseerd door de gezamenlijke kerken (het IKO) in IJsselstein. De samenkomst is op de begraafplaats Eiteren naast het Kruispunt. Aanvang is 8.00 uur en duurt ongeveer 30 minuten. Bij slecht weer houden we het in het Kruispunt.
Aan het programma werken mee; Geloof in IJsselstein, Geloofsgemeenschap van de Heilige Nicolaas, Hervormde Gemeente en de Protestantse Gemeente.
Het is een programma met afwisselend paasliederen en schriftlezing. Na afloop is er gelegenheid elkaar te ontmoeten en koffie en thee te drinken in het Kruispunt.
Iedereen, jong en oud is van harte welkom!

Jongerendienst 1e Paasdag
Op 1e paasdag is er ’s avonds een jongerendienst. Iedereen is natuurlijk welkom en dit is een mooie gelegenheid om ook gasten uit te nodigen.

Vespers in stille week
Komende week is de stille week, waarin we toeleven naar Goede Vrijdag en Pasen. Net als eerdere jaren willen we als gemeente samenkomen om in een moment van stilte, muziek, Schriftlezing en gebed te denken aan het lijden en sterven van Jezus.
Dit jaar zullen er 2 vespers zijn: dinsdagavond 26 maart  en donderdagavond 28 maart, in de kerk. Beide vespers beginnen om 19.30 uur.

Klik hier voor de liturgie van 26 maart en hier voor de liturgie van 28 maart.
Van harte welkom, namens de liturgiecommissie

Bevestiging en intrede ds. Van der Zwan
Maandag jl. is met de familie Van der Zwan gesproken over de overkomst naar de Hervormde gemeente in IJsselstein. Woensdag zijn de afspraken op de kerkenraadsvergadering definitief gemaakt. De bevestiging van dominee Van der Zwan als predikant van de Hervormde gemeente in IJsselstein zal zijn op D.V. zondag 16 juni in een dienst die om 10.00 uur zal beginnen. In deze dienst zal Ds. G.J. Codee uit Zwolle voorgaan. ’s Middags om 14.30 uur is dan de intrededienst waarin dominee Van der Zwan voor het eerst als predikant van de Hervormde gemeente in IJsselstein het Woord zal verkondigen. We zien er naar uit.
Omdat dochter Sara in Westbroek de basisschool zal afronden, zal de verhuizing naar IJsselstein medio juli plaatsvinden. In de komende maanden zal de pastorie worden opgeknapt. Via de kerkrentmeesters hoort u daar meer over, want we kunnen daarvoor wellicht nog hulp gebruiken.

LIJDENSTIJD - Bemoediging – door Jochem Lekkerkerker

De veertigdagentijd noemden we vroeger: de lijdenstijd.
Het lijden in de wereld verbindt zich met het lijden van Jezus. Het lijden van Jezus – hoe vreemd dat ook klinkt – opent een bevrijdend perspectief voor iedereen die vandaag in de wereld lijdt. Jezus’ lijden, is een bron van troost en hoop.
Dat Jezus het lijden van ons mensen deelt, dat hij solidair is met iedereen die lijdt in deze wereld, dat is een nog grotere bron van hoop en troost, dan dat hij uiteindelijk de overwinning behaalt. Natuurlijk geldt dat ook – Pasen – maar de kracht die er uit gaat van de lijdende Christus is zo mogelijk nog groter en echter. En dat leer je van onderdrukte mensen vandaag.
Maar het is echt een wijsheid die uit heel de bijbel naar voren komt, die in de leer van Jezus is vervat. Lees maar: “Wie zich aan zijn leven vastklampt, verliest het; maar wie in deze wereld zijn leven loslaat, behoudt het voor het eeuwige leven” of even daarvoor, in de taal van beeld en gelijkenis: “Werkelijk, ik verzeker u, als de graankorrel niet in de aarde valt en sterft, blijft het één graankorrel, maar wanneer hij sterft brengt hij veel vrucht voort”.
De onderliggende boodschap is dat het lijden veel creatiever en productiever is. Veel meer dan een oppervlakkig geloof dat het allemaal wel goed komt, of dat Jezus voor ons de overwinning heeft behaald. Dat is welvaartsgeloof. Daarin is God in het succes, in de voorspoed, is rijkdom een bewijs van Gods zegen, is de macht en het gelijk altijd aan jouw eigen kant.
Maar de Jezus van het evangelie, van het lijdensverhaal, is daar juist niet te vinden. Hij is solidair in het lijden, Hij is de minste der mensen, hij is God-met-ons in onze angst en pijn.
Dat is belangrijk. Jezus deelt onze angst en ons lijden.
Als je verdriet hebt, heb je meer aan iemand die er voor je is, dan aan iemand die je met allerlei mooie woorden probeert te troosten. Want hoe goedbedoeld ook, dat leidt je weg van je situatie. Maar een arm om je schouder, iemand die de stilte en het verdriet met je uithoudt … iemand die het ook niet weet: dat geeft hoop, dat maakt sterk.
Lijden is niet goed. Ook het lijden van Jezus niet. Maar juist die periode in je leven heeft je ook veel gegeven, veel geleerd, het heeft ook iets opgeleverd dat je niet had willen missen. De Prediker wist al: “Het is beter dat je naar een huis vol rouw gaat dan naar een huis vol feestrumoer…” (Pred. 7: 2), want op die eerste plaats leer je veel meer van het leven. Het echte leven.

[ Een gedeelte uit een meditatie van dominee Bert Altena. Lijdenstijd, Joh. 12: 20-36 – Bert Altena ]